ارتباط احتمالی واکسن روتاویروس با کاهش دیابت نوع 1

22 ژانویه 2019- بر اساس یک مطالعه جدید توسط محققان استرالیایی، کاهش تعداد کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 می تواند با واکسیناسیون روتین علیه روتاویروس برای نوزادان استرالیایی ارتباط داشته باشد.

محققان تعداد کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 را از سال 2000 تا 2015 بررسی کرده و دریافتند که دیابت نوع 1 در کودکان صفر تا 4 سال، از سال 2007 کاهش یافته است- سالی که معرفی واکسن روتاویروس به نوزادان در استرالیا به عنوان یک واکسن روتین آغاز شد.

این اولین بار است که نرخ ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان جوان در استرالیا از دهه 1980 کاهش یافته است. در حالی که نمی توان بطور قطعی واکسن روتاویروس را با حفاظت در برابر دیابت نوع 1 مرتبط دانست، اما این کشف بر پایه ی تحقیقات قبلی صورت گرفت که نشان داده اند عفونت های روتا ویروسی طبیعی ممکن است عامل خطری برای دیابت نوع 1 باشند.

این مطالعه که با همکاری محققان موسسه تحقیقات کودکان و نوجوانان Murdoch و دانشمندان موسسه ی Walter and Eliza Hall انجام شد، در JAMA Pediatrics منتشر گردید.

کاهش نرخ ابتلا به دیابت نوع 1

از دهه ی 1980، میزان ابتلا به دیابت نوع 1 در استرالیا و در سراسر جهان به طور پیوسته افزایش یافته است، اما دلایل این افزایش بخوبی درک نشده است. دیابت نوع 1 بیماری جدی و پیچیده ای است که در آن سیستم ایمنی بدن سلول های تولید کننده ی انسولین در پانکراس را از بین می برند، در نتیجه هورمون انسولین که سطح گلوکز را در خون کنترل می کند، دیگر در بدن فرد تولید نمی شود.

با بررسی تعداد کودکان استرالیایی که در سال 2000 ابتلای آنها به دیابت نوع 1 تشخیص داده شده بود، محققان متوجه شدند که پس از سال 2007 نرخ ابتلای کودکان صفر تا 4 ساله به دیابت نوع 1 کاهش یافته است.

دکتر Kirsten Perret از موسسه ی تحقیقات کودکان و نوجوانان مرداک، گفت: کاهش قابل ملاحظه ای در میزان ابتلای کودکان جوان به دیابت نوع 1 پس از سال 2007 کشف شد، اما این کاهش در کودکان بالای 5 سال مشاهده نشد. این نشان می دهد که کودکان جوان شاید در معرض یک عامل محافظتی قرار گرفته اند که بر کودکان بزرگتر تاثیر نمی گذارد.

او افزود: ما مشاهده کردیم که کاهش میزان ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان متولد شده در سال 2007 همزمان با معرفی واکسن روتاویروس خوراکی به برنامه ی ملی ایمن سازی استرالیا در سال 2007 بود.

از سال 2007 واکسن روتاویروس به طور معمول به نوزادان استرالیایی 2 تا 4 ماهه بصورت خوراکی داده شد تا از آنها در مقابل یک فرم شدید اسهال که می تواند حیات نوزادان را بخطر اندازد؛ محافظت کند.

بررسی ارتباط

پروفسورLen Harrison  از موسسه ی والتر و الیزا هال، که نویسنده ی ارشد این مطالعه است، گفت: این کشف با توجه به تحقیقات پیشین ما که به نقش عفونت روتا ویروسی با توسعه ی دیابت نوع 1 اشاره کرده بود، پیگیری شد.

او گفت: بیست سال پیش تیم ما نشان داد که ارتباطی بین ظهور نشانگرهای ایمنی دیابت نوع 1 در کودکان و عفونت های روتا ویروس وجود دارد. مطالعات بعدی در مدل های آزمایشگاهی نشان داد که عفونت های روتا ویروسی سلول های پانکراس، می تواند موجب تحریک حمله ی سیستم ایمنی به سلول های تولید کننده انسولین شود، درست همانند آنچه که در دیابت نوع 1 اتفاق می افتد.در حالی که این نتایج برای نتیجه گیری قطعی کافی نمی باشد، اما آخرین مطالعه ی ما نشان داد که جلوگیری از عفونت روتا ویروسی در نوزادان استرالیایی از طریق این واکسیناسیون، همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را در این کودکان کاهش دهد. ما این تحقیق را با مقایسه ی پرونده های سلامت کودکان جوان با یا بدون دیابت نوع 1، ادامه خواهیم داد.

پروفسور هریسون گفت: در این مرحله ما هنوز نمی دانیم که آیا کاهش ابتلا به دیابت نوع 1 یک اثر دائمی است یا موقت و ما نمی دانیم که آیا این تاثیر فقط در کودکان استرالیایی دیده شود و یا در سایر کشورها نیز نتایج مشابهی وجود دارد؟

منبع و سایت خبر:

JAMA Pediatrics, 2019; DOI: 10.1001/jamapediatrics.2018.4578

www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190122114955.htm